Folkeskolens fortabte drenge

Folkeskolen skal til at starte nu efter ferien, og det er til en ny virkelighed. Børnene skal nu have flere timer, for de skal være dygtigere, for at Danmark kan klare sig bedre internationalt, men spørgsmålet er om den nye reform overhovedet nytter? Jeg har den mistænkt for at være endnu en spareøvelse.

Der er dog et par detaljer man har glemt alt om, og det er folkeskolens fortabte drenge, for de klarer sig ikke ret godt i uddannelsessystemet, hvilket vel ikke er specielt overraskende. Folkeskolen i dens nuværende form er ikke beregnet til drenge. Det er ren tortur for små drenge at skulle være plantet på en stol time efter time. Lad mig slå fast en gang for alle – drenge og piger er altså ikke ens, og kan derfor ikke undervises på samme måde. Drengene skal have flere fysiske aktiviteter, og ikke lave fine tegninger eller perlebakker.

Det er ikke nemt at være dreng i dagens Danmark. Skilsmisseprocenten er høj, så mange drenge bor sammen med deres mor, og har ikke den store mandekontakt. Når de stakkels drengebørn begynder i vuggestuen er de omgivet af kvinder. I børnehaven – atter kvinder. I skolen, ja tænk, er der flest kvindelige lærere, ikke så mærkeligt at en del drenge har problemer med at danne en mandeidentitet. 2 ud af tre lærere er kvinder, og det er et problem. Det skal dog nævnes at i 2013 blev der optaget 42 % mænd på læreruddannelsen, og det er da et fremskridt.

Det ville være en god idé med kønsdeling i nogle fag, for piger og drenge lærer ikke på samme måde. Drengene skal bruge og udvikle deres fysik, og det gør de ikke ved at sidde på en stol. De skal ganske enkelt bruge kroppen ved indlæring. Ikke så mærkeligt at mange drenge bliver undersøgt for ADHD, for der er mere fut i drengene. Før i tiden hed det bare en rask dreng. Der sendes mange drenge til undersøgelse for ADHD. Der sendes ca. 9 gange så mange drenge til undersøgelse for ADHD som piger.

Ofte sætter man piger og drenge til at tegne. Pigerne sidder tålmodigt og laver en tegning med en masse detaljer, mens drengene med lynets hast laver et eller andet, og siger færdig. Hvis man spørger ind til, hvad de har tegnet, så er kommentaren oftest ”Kan du da ikke se det?”. Der er dog enkelte drenge der er lige så tålmodige som pigerne, men dem er der langt imellem.

Drenge skal have lov til at bevæge sig. På skoler er der ofte lange gange, og hvis nogle af børnene løber på disse, får de straks at vide, at det må de ikke. Hvorfor ikke det? Det er bedre de får brændt krudt af inden timerne, og om det er på en gang eller i en skolegård kan være lige meget.

Vi skal til at tænke anderledes, hvis vi ikke vil tabe drengene i uddannelsessystemet. Det er vi godt på vej til, hvilket er trist. Der er brug for begge køn i vores samfund, da de kan byde ind med forskellige værdier. Med den nye skolereform kommer der flere af folkeskolen fortabte drenge. Trist.

 

Dette indlæg blev udgivet i Dansk politik, Pædagogik. Bogmærk permalinket.